Tusen och en lista



 

Ibland blir man så där förvånat förundrat överraskat glad. Läste nämligen häromdagen att den så lysande tidningen Rolling Stones har listat vad de anser vara de 20 främsta samtida designprojekten. Till sin hjälp hade de två stora "giganter" på området, Museum of modern arts Paola Antonelli och Herald Tribunes Alice Rawsthorn.

Här ett utdrag ur listan; "Institute of play", utbildningsprogram för sex till tolvåringar, "Studio Formafantasma", frågeställningar om fattigdom och asylsökande,"Maya Pedal", bygger om cyklar till exempelvis vattenpumpar, etc,etc..., saker vi tänker på, utvecklar och vill bygga om dagligen.
En fin och genomtänkt lista som ger ett vidare perspektiv på "skapandet" och innovation. Men vi är alla olika lika, tur det, för gissningsvis så är det nog många som har synpunkter på Stones lista och vill lägga till och dra ifrån.

Numera så kryllar det av listor, på alla sätt och vis, och om allt 1001, man MÅSTE se och göra innan locket läggs på.
Det som ännu inte finns i listform ännu, så vitt jag vet, är 1001 dofter du måste känna på innan du dör, det vore väl nåt.
En som formligen höll på att gå hädan härom dagen, var AK när jag tog av mig mina arbetsskor och var på väg hem. Vad hon kallade den doften låter sig inte präntas på denna blogg, och jag tror knappast boken blev en favorit om den doften fick spridning i bibliotek, bokaffärer eller i de finare av salonger.
 
Tacka vet jag alla dessa bokmåstens ursprung; "Tusen och en natt", om den vackra Sheherazade som lyckas undgå avrättning genom att trollbinda Kungen med hennes sagoberättande i 1001 nätter...,rekommenderas.

Så är det med det, själv så har jag hur mycket som helst att stå i när jag kommer hem, efter att ha jobbat sent i princip hela veckan, men jag klagar inte, har världens roligaste jobb, på jobbet alltså. Jag får nog rätsida på hemmafronten också vad det lider.., tvätt, disk, dammsuga, post, vattna blommor...hmm, hur var det nu han sa och gjorde, den där Aladdin.., gnugga och putsa och så tre önskningar.
 Tur att jag har AK:s viskiflaska, det får bli den, Tjohej!/eriksson



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback