Vilka böcker har du i din bokhylla?




Det sägs att man kan titta i din bokhylla och veta vem du är! Det tycker jag är spännande! I min bokhylla står Grottbjörnensfolk rygg mot rygg med Kafkas förvandlingen! Jag har läst "slas" en mörts drömmar och jag har läst Freud. Kan det verkligen stämma att man kan läsa ut något av det...analysera min person! Ja ...kanske! Mormonsbok , Gihbran och bibeln trycker sida vid sida tillsammans med boken om chagall! Varför inte! Det är väl inte så självklart vem som är guden för dagen...inte hos mej i allafall. Hur ser din bokhylla ut?
Vad händer i det stilrena sterila hemmet som helt saknar böcker? Man har inte böcker framme för att de inte har rätt färg på ryggen!

Jag skulle kunna fylla vårt hus med böcker! Bokhyllor överallt! Böcker är bäst! Man kan resa i tid och rum och man kan få uppleva dom mest fantastiska saker...utan att lämna soffan! Jag njuter ofta av att lyssna på böcker när jag drejar. Det är så lyxigt! Det gäller att hitta en bra bok och en bra uppläsare.
Men pappersboken vinner alltid! Lyssna på biblioteket på p1 och hör när kända personer läser och diskuterar runt boken. Min absoluta favorit bok är skriven av Mare Kandre och heter Djävulen och gud. En saga för vuxna. Försök att hitta den på något antikvariat den är väl värd att hitta! Jag har läs perioder där jag mal böcker i ett svep och sedan kan jag ha ett uppehåll på någon månad sedan är jag tillbaka i läsandets våld igen. Min äldsta dotter är likadan. Nu har hon läst ut Anne Franks dagbok och kliver glatt vidare till en ny bok.

Mitt läsande är ganska slitsamt ibland..jag kan inte lägga undan den förrän jag läst den pärm till pärm...även om jag inser att boken inte passar mej..kanske svårläst, kanske för tort språk kanske för mycket släckt dravel om vems dotter det var till vilken far som var son till ....ni vet typen. Om boken har en trög början brukar det lösa sig efter ett par kapitel men ibland gör det inte det ...då skulle man vilja lägga den åt sidan! Det kan inte jag! Måste få veta vad som händer även om det är slitsamt. Vad vore livet utan litteratur? Tänk om vi bara hade att läsa Allehanda eller någon kvälls tidning! Fy vad fattiga vi skulle bli!

Om ni är på Söder i Stockholm ska ni gå in på bokhandeln mitt på Götgatan! Det är som att gå in i en annan värld! Dom har behållit alla gamla bokhyllor från sent artonhundratal och man måste klättra på stegar för att nå dom översta böckerna. Stadens buller stannar på gatan och man känner sig som Harry Potter när han ska skaffa sitt första trollspö! Man kan nästan se böckerna hoppa i hyllorna för att locka till uppmärksamhet. Man kan gå in där utan att ha någon plan på att handla man kan bara gå in där och känna vördnad för all den kunskap som stilla ryms innanför dessa fyra väggar. Tänk att man kan gå in tio personer samtidigt och alla kan hitta det dom söker oavsätt intresse...på samma ställe! Just nu söker jag en First travel bok om Tyskland och en bok om tovning!

Snälla! I helgen tycker jag att du ska unna dig en god bok och låta dig uppslukas av den! Har du barn kan du läsa högt ur någon bra barnbok och göra olika röster för de olika karaktärerna. Man har inte roligare än man gör sig.
Själv ska jag åka mycket bil så jag tror att det får bli en lyssnar bok!

Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback