Att begränsa sig!



Det är en konst att begränsa sig! När man har lust och nyfikenhet är det inte så lätt att hålla sig i spåret!
Silversmide, tovning, textil, måleri, snideri allt allt vill jag pröva och allt vill jag göra! Men tiden räcker inte till. Ska man bli riktigt bra på någonting måste man fokusera. Man måste lära sig materialets inre väsen och veta vad som händer under skapandets gång för att få ett önskat resultat.

Skapandet i sig kan ju föra oss in på okända vatten ganska snabbt. Om det material du i vanliga fall jobbar med inte lämpar sig till det du ska göra. Frågan är om det ska styra dej eller om formen på det du ska göra får styra material valet? Nu råkar vi vara i ett sånt läge....leran fungerar inte till just detta projektet, därför ska det göras i metall. Jag kan verkligen ingenting om metall och svets. Vilken tur att det finns andra att ta till hjälpen!

Men nu var frågan ..Måste man begränsa sig eller är det okej att låta det spreta iväg åt alla håll? Jag tror som sagt att ska man bli riktigt bra på någonting måste man ge det mycket tid. Men man måste också kunna ta intryck från andra världar för att utvecklas inom sin. Man måste vara ärlig och uppriktig i sin självkritik och ha en strävan om att alltid kunna göra saker ännu lite bättre. Krukmakare och keramiker som gjort sig ett namn kan man ofta känna igen utan att vända på saken för att läsa under.....jag kan stöta på mina egna saker utan att komma ihåg att det är jag som gjort dom! Då spretar det fortfarande lite mycket ...kanske! Själva spretet kanske inte gör så mycket igentligen men det får gärna kona ihop sig lite mer.....

Peter har haft helgkurs i helgen. 9 glada amatörer på plats. Problemet är att kurserna tenderar att bli ett productions tillfälle....mer än ett tillfälle att lära sig hantverkets väl och ve. Hur ska man komma åt det problemet?
Å ena sidan å andra sidan. Man skulle önska att när man får tillfälle att vara i vår verkstad skulle man vara mer sugen på keramikens mysterium och skönhet. Formgivning och praktiskt tänkande.
Alla förslag mottages med glädje och lyhördhet!

Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback