Kaaaaalllllllltttt!





Nu har kylan tagit sitt magiska grepp! Det är krispigt och vasst, ofattbart jävla skit kallt! Förlåt språket men det är faktiskt den känslan som sammanfattar bäst. Nu har jag turen att kunna sitta inne och elda och behöver inte vara ute mer än nödvändigt. Men bara av att gå ut och hämta ved gör att näsan fryser ihop till en liten klump.

Mina tankar går till all den inspiration som finns att plocka av när det är så här kallt. Istappar, frost stjärnorna på fönstren, hängbjörkarnas frostklädda grenar som tungt böjer sig för kung Bore. Man kan hitta mönster och former för keramik, textila mönster ...stickning, virkning, tovning eller tryck. Träsniderier, snickarglädje till farstuvisten, brudklänningar. Tänk er en brudklänning ...stickad i tunna mohärgarns flor, olika längder och snettskurna linjer, lager på lager. Kanske i tunt lingarn.
Jag har en vän som jobbar på museet och hon har lovat mej en dag i deras skattkammare. Arkiven som rymmer alla dessa gamla slöjdföremål från svunna tider. Jag ska söka inspiration och försöka återuppliva gamla glömda former.

Vi hade vårt första stickcafé i går. Vi var inte så många men det var mysigt. Mitt mål är att jag såsmåningom ska kunna sticka en fin tröja med hjälp av den samlade kunskap som denna lilla grupp besitter. Förra året hade två av damerna...piff och puff..med sig sina Märta-stina stickningar! För er som stickar är detta inget okänt namn. Hennes mönster och speciella teknik är inget för nybörjare! Men hon designade mönster efter naturens egna och hon är ett lysande exempel på det som jag tidigare nämt...att översätta mönstret på frosten till ett textilt språk!

Det är bara att ta kameran och dokumentera och fånga former som sedan kan användas! Tänk er en brudklänning mitt under den varmaste högsommar som fått sina linjer av en frostig dag i Februari.

Krukmakaren


Kommentarer
Postat av: Linda på Lindas blommor & design

Åhhhh, får jag följa med till museet! Tänk vilka fina gamla saker som man kan få inspiration av;)

2012-02-02 @ 15:00:59
URL: http://lindasblommorodesign.blogg.se/
Postat av: Anna (bAGus)

Ja, jag vill också! Vi pratade om museer idag och fantiserade om allt fint som finns gömt i dem! :)

2012-02-09 @ 21:02:03
URL: http://annagrundberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback