tankens gyllene trådar!

                           



Snö, vattnet har frusit i köket, 22 minus, inte ens hunden vill vara ute! Visst det är mysigt att elda, kura med en kopp chai ......men inte i veckor! Eftersom vi söker och vill finna dom trådar som binder oss samman kanske min kalla morgon gör att jag spinner in mej i en längtan till sommaren. Trådarna leder till ett soligt gårdstun på sommaren när man har stått i köket och bakat. Efter att ha dukat upp alla goda kakor och bullar...alla goda smörgåsar och hängt upp dagens lunch meny och man får gå ut i solen och vända skylten till "Öppet"!
Man vänder ansiktet mot solen och känner att det kommer att bli en vacker dag med sol och värme!
Solen påminner om att dörren till orangeriet ska få stå öppen under dagen så att det inte blir för varmt där inne.

Det är dom gyllene trådarna som gör att man överlever! Jag har andra gyllene trådar som går åt ett annat håll också! Dom går till mina far och mor föräldrar, till min mamma. Dom är inte i livet längre men trådarna håller oss samman ändå! Glada minnen, varma känslor och kärlek!

Peter sitter i bilen på väg till Gävle. Han ska fira sin älskade mamma som fyller 80 år! Grattis Görel! Starka trådar mellan mor och son. Att veta att dessa trådar löper obehindrat genom tid och rum känns tryggt!
Om jag skulle börja tala om dessa trådar med min far skulle han krångla till det även om han mycket väl skulle veta vad jag menar. Trassel gör att man bara vill ge upp och snipp snapp klippa men trådarna håller oss vid liv och nått klippande blir det inte.

Jag önskar att ni samlar era trådar och sumerar vart dom leder....människor, platser, minnen, kärlekar?
C föreslår trådarna som löper i naturen! Tänk alla vackra djurstigar som löper kors och tvärs! När jag och hunden går i skogen på sommaren brukar vi följa dessa stigar och se vart de leder. Dom kan ibland vara så smala att man undrar hur dom kommit till? Om dessa trådar fanns på kartan skulle de täcka all skogsmark som en väv. Eller alla rågångar som löper genom landskapet! Har ni sett skogsmusens spår i snön? Som om en katt lekt med ett nystan som rullat i väg genom snön. Snurr och virr varr och man får känslan av att den inte visste om den ville gå dit eller dit!

Dom barn som kommer att födas i vår! Fysiska kärltrådar som knyter mor och barn genom navelsträngen. Men också redan innan själva livet...finns där trådar mellen barnet och omvärlden!
Nu har jag kommit över den frostiga starten på den här dagen och känner att jag nu är redo att ta tag i arbetet i verkstaden! Härligt!/Krukmakaren

Kommentarer
Postat av: C

...å sola kikar fram den med - äntligen! - vilken dag :-)

Ha det fint!

/C

2011-02-17 @ 10:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback