Konst/konstigt/konstruktivt/konstant/koskit

                                                                   


En dag i förra veckan var Elin här för att vi ska få ihop våra utställnings planer. Vi har arbetat i temat trådar. Elin som är textilare arbetar ju med det som vi alla kanske först och främst förknippar med ordet trådar. Hon kommer att ställa ut sitt mästarbrev i form av en flossa matta! Det kanske inte säger er så mycket men det är en handknuten matta med kort tät lugg. Missa inte utställningen i Maj! Bara mattan i sig är värd ett besök! Jag kommer aldrig mer att ojja mig över monotona projekt eller tappa sugen mitt i........Jag har fortfarande svårt att fatta att man kan uppbringa så mycket tålamod att man orkar genomföra ett sådant projekt!

Peters trådar visar sig vara av metall och mina av både det ena och det andra. Jag har mest fokus på dom emetionella trådarna....dom som finns men som inte syns! Vi går runt och visualiserar trådar åt alla håll och kanter! Men vi har lovat oss själva att vi skippar allt ordbajseri och våra verk kommer att tala för sig själva utan svåra kopplingar eller vinklingar. Det kommer att vara trådar helt enkelt.

Jag lyssnade på p1´s kultur radio här om dagen där en lyssnare ifrågasatte när i tiden konsten inte bara skulle vara njutbart utan tvärtom vara provoserande, upprörande och gärna politisk? Visst ska konsten användas i alla syften....det är ju ett sätt att uttrycka vad man tycker och känner. Konsten ska synliggöra någonting. Men jag personligen är lite trött på konst som vill äckla, skrämma, väcka olust! Jag vill göra konst som väcker tanken till att se. Jag vill att konsten ska öppna sinnet och ge mej tanken...jaaa! Så kan man tänka och så kan det vara.
Inspirerande och lustfyllt! Jag vill vara glad!!!!

Har ni förslag på vad trådar kan vara skicka en kommentar
 och ni kanske kan ge oss en annan syn på saken!/Krukmakaren

Kommentarer
Postat av: C

Trådar? ja, va`kan det var, en tråd? Helt spontant kommer jag på livets tråd eller mitt livets tråd som inte är detsamma tycker jag. Eller den röda tråden som finns nånstans i det hela men....vem säger vilken tråd det är? Eller så finns det, just nu inga för det snöar, tråder på isen untanför vårat hus som är gjort av skotrar eller dem som körde med sina skotrar över isen. Ja, just det, varför inte trådar i landskapet som kan vara stigar, stenar som ligger i rad, en elledning eller ett spår efter ett djur som är så spännande att se...åh nääää, nu kommer hjärna i gång känns det som men jag har ju egentligen nåt annat för mig...

Ha det fint på krukmakeriet!

/C

2011-02-16 @ 11:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback