Koka soppa på en spik!

                                


I dag har jag haft en förmiddag med köks tjänst! Den ofrivillige kocken! Jag kan laga mat men jag vill inte! Var den oviljan kommer ifrån vet jag inte men den är högst påtaglig. Nu har Anna lämnat mig i sticket i sex veckor och det innebär att jag ska ta köket när det så krävs. Det går bra när jag är där ....men det är inte min grej! Idag hade jag ett sällskap på lunch som annars finns inom skolans väggar och då vill man inte laga barnmat eftersom det är det dom äter på jobbet varje dag. Mina barn som är vana att äta vuxenmat tycker att skolmaten är tandlös. Det kan man förstå och smtidigt förstå varför det måste vara så. Skolans mat ska passa alla och barn vill inte ha kryddad mat. Hur som helst öppnade jag kylskåpet för att se vad som fanns! Några morötter, några lökar , en purjo.....Nu kommer receptet!


Man tager vad man haver soppa!
Alt.Krukmakar soppa
Alt.Den ofrivillige kockens soppa på en spik!
Alt Kalla den vad du vill!

För 4 pers.

350g fisk ( Jag hade bara lax filéer i frysen)
3 potatisar
en purjolök
4 mindre morötter ( fänkål hade varit gått om man haft någon)
1 röd paprika
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
1pkt saffran
ungefär lika mycket curry som saffran kanske lite mer!
1 brk krossade tomater
3dl vitt vin (gärna torrt)
3dl fiskbuljong ( Jag hade fiskfond men det går med fiskbuljongtärning)
3dl mjölk eller matlagningsgrädde ( jag tog det senare)
salt
cayennepeppar
hackad dill
hackad persilja

Skala och skär grönsakerna i tärningar! Pujolöken skar jag i ganska breda bitar ca 1 cm.

Hacka vitlöksklyftorna ...inte pressa!

Fräs i olivolja och en klick smör. Hacket ska fräsa en stund men inte få färg!

Tillsätt saffran och curry ...låt fräsa med en liten stund.

Späd med vin och buljong..låt sjuda tills grösakerna är al dente! Man kan ju öka och minska vätskan efter tycke och smak. Vill man kan man ju göra den mindre lös och kanske reda den om man vill servera den som gryta med ris...vad vet jag?

Rör ner mjölken/ matlag.grädden. Smaka av med lite svartpeppar salt och cayennepeppar.

Så långt kan man göra allt klart och sedan lägger man i fisken som man tärnat i 2-3cm stora bitar ungefär
10 minuter före servering. Nu behöver inte soppan stå på så hög värme den blir färdig ändå!

Jag serverade soppan med bröd och västerbottens creme. Man river västerbottens osten på fina sidan på rivjärnet och blandar med cremefraish lite salt och peppar. Jag föredrar västerbottens creme framför aioli till soppan men det gör man som man vill.

Det är svårt att skriva recept när man bara tar lite sånt och lite sånt men nu har Eleonor iallafall fått en liten vägledning!

Lycka till !!! Och kom ihåg att man tager vad man haver! Har man räkor hemma kan man stoppa i det och varför inte musslor på burk....eller kräftstjärtar. Ärtor kanske hade passat bra ? Fiskbullar kan det va nått!/krukmakaren




Kommentarer
Postat av: Annakarin

Nu har vi bytt blogg för att det ska bli lättare att lämna en kommentar ...gör det snälla ni! Det skulle vara roligt med lite feedback!

2011-01-24 @ 14:39:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback