Hela härligheten...

                                                    





Dirigenten har sitt partitur, skådespelaren sitt manus, kocken sina recept, operapubliken sina libretton, konstnärer och konsthantverkare sina paletter och glasyrer. Oavsett vad man än ska göra och företa sig, så behöver man ett mått av förberedelser och en hel del övning, komma i fas och börja focusera. Låter jäkligt pretentiöst, men är viktigt och nödvändigt för att få det att fungera.
Jag minns en gång vi skulle göra den första större redovisningen på Konstfack, muntligt framträdande med skisser, målsättningar, projektbeskrivning, ja rubbet på vår uppgift. Materialet var bra, men mina förberedelser, och min presentationsteknik var urusel och under all kritik, skitdåligt, rent ut sagt! Så när jag stod där och insåg min begränsning, blev det än värre, knäna skakade som kastanjetter och jag talade osammanhängande och utan en tråd att följa, ville bara bort.
Efteråt kom min lärare fram och sa, att nästa gång så ska du lära dig allt utantill, din idé, ditt material, rubbet! Först då blir du fri och personlig, kan improvisera i ditt anförande och vara pedagogisk och ditt material kommer i en helt annan dager, basta!!
Så det är vad jag gjort den senaste veckan i allafall,övat mitt måleri och tecknande och fritt ur fantasin försöka hitta nya sätt och vägar att ge uttryck för,  komma förberedd m.a.o..Glädjen finns ju där redan, och inspirationen, och hela härligheten att utforska och gestalta.Nu är ju inte allt en härlighet, men jag jobbar på det.
 Sen har jag ju å andra sidan, sovit gott, promenerat och druckit alldeles för mycket kaffe, men det är en annan pilsner..../eriksson

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback