Keramik!




Nu går vi in i ljusets tid! Mörkret ute gör att vi tänder mer ljus inne! Mina tankar går idag till våra traditioner att tända ljus. Förr var man beroende av det levande ljuset för att kunna vara verksam efter mörkrets inbrott men man var livrädd för elden. Idag har vi tillgång till elekriskt ljus och tänder ljus som en mysfaktor. Och vi har inte samma tnkar kring eldens makt. Jag kan inte minnas att min farmor någonsin hade ljus tända på bordet. Det första jag gör när jag kommer hem på eftermiddagen är att tända ljusen på bordet.

Att få tända ett ljus är som en terapi form. Det ger ett lugn och rummet fylls av värme. Men tänk alla kvinnor som vävt, sytt och handarbetat i olika former endast med hjälp av ett stearinljus! Träsniderier och skor har bearbetats i det svagaste sken och ändå kan vi än i dag farsineras av hantverket. Man offrade inte dagens ljusa timmar åt att handarbeta utan det fick göras när allt annat var ogörbart pågrund av mörkret! Perfektionen i rotslöjd, knivsmide, bröllopslakan med monogram och spets....allt gjort med hjälp av ett blekt sken från stearinljus och fotogenlampa.

Idag ska jag göra ljuslyktor i olika former för att kunna möta mina kunders behov av tända ljus. Varför inte ge bort en ljuslykta som kan värma någon annans hem en stund. Mina lyktor ska vara säkra att elda i och man ska vara trygg när man tänder dom. Det långa ljuset ska kunna brinna ner helt utan att det är någon fara och värmeljusen ska ha tillräckligt med kyla för att inte överhettas. Min favorit lykta är den som både går att använda till långa och till värmeljus. För när jag ska tända långa ljus hemma finns det bara värmeljus och tvärtom! Därför ger den här ljusstaken möjlighet till att tända ett ljus oavsett vilken sorts ljus som finns att tillgå för stunden!

Förbanna inte mörkret...tänd ett ljus!
Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback