Skönhet ?



Vad är skönhet? Jag tycker att falurödfärg och lummiga buskar är skönhet. Läs umberto Eccos böcker om skönhet och den om fulhet! Idealen och måtten skiljer från århundraden , kulturer och länder. Det jag tycker är vackert tycker någon annan är fult. Vad är det som avgör vad som är rätt eller fel?

Råkade kasta ett öga på tv´n här om dagen och fick se någon modell agentur som fixade och trixade med sina modeller. Det slog mej att dom flesta av tjejerna faktiskt inte alls föll in i vad jag skulle kalla vackra. Dessutom var dom så magra så magra! Tydligen ska kläderna hänga som på en galje när dom bär dom! Inte nog med det så fick flera av dom höra att dom måste tappa mer vikt! Vart är vi på väg?

Raku är en teknik som innebär att man bränner keramiken utomhus i en tunna. När man uppnått ca tusen grader tar man upp keramiken och bäddar ner den i sågspån, hö eller löv. Där får en reductionsbränning äga rum. Efter en stund tar man upp godset och sänker den sedan i vatten eller snö. Dom stora spänningar som uppstår gör att glacyren krackelerar och det bildas spindelnäts liknande mönster på keramiken. Sot täcker ytan och man måste försiktigt gnugga fram ytan för att få se resultatet. Raku betyder glädje!
Klassiska tecermoni skålar ska vara gjorda med den här tekniken. Man får inte dreja dom utan dom ska tummas. När man Rakubränner blir keramiken inte perfekt. Det är skönheten i det ofullständiga man är ute efter och den tanken stämmer! Det är inte det som är perfekt som är intressant.

Jag har faktiskt provat att göra teskålar genom att dreja men det gifter sig inte med rakutekniken. Det är oftast det som är mindre lyckat som blir dom finaste sakerna i Raku! Håll med om att det tillrätta lagda och perfekta ofta blir opersonligt.
Jag tycker ofta att människor är vackra. Men det är inte dom sockersöta eller bildsköna människorna som tilltalar mej. Min bästa vän reste genom Mongoliet med sin kamera och fotade människor längs vägen. Så många tandlösa skrynkliga ansikten men med honungsfärgade lyckostrålande ögon! Vackra människor!

När jag bodde i Östersund umgicks jag med ett gäng roliga människor. Två killar i det gänget var som piff och puff, alltid tillsammans. Den ene var lång och benig men med en antydan till kulmage, den andre var kort och satt. Den som var satt sa..på jamska.- hellre e´je´spolforme som en säl en att je seer ut som en knut på e´ häl sene. När jag nån gång påpekade att min rumpa var för stor sa han - Om du kan väle på å sitt på en pinnstol eller å sitt i´n fotölj va skull du väle?

Skönheten ligger i betraktarens öga! Det är nog det ända som är sant när det gäller rätt och fel vad det gäller skönhet!

Bredrövad krukmakare


Kommentarer
Postat av: Lillie

Så himla bra skrivet!! Visst är det skrämmande när det är sådana där modeprogram som dagens unga följer och tror att det är så man ska se ut för att duga. Och det där sista det måste jag bara få anamma för det var det roligaste jag hört på länge! =)



Sen så ska jag berätta, att för ett antal år sedan besökte jag med två goa väninnor ert fina gårdsställe och åt en av de goaste rulltårtor jag någonsin ätit! Nämligen den med vit choklad, lime och hallon. Och så köpte jag en liten svart keramikfågel som får bo ute på balkongen bland allt grönt på sommaren och bland pelargonerna i köksfönstret på vintern.



Otroligt mysigt ställe ni har!



Varma hösthälsningar

Lillie

2011-10-05 @ 19:50:40
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback