Har du inte bakat surdegsbröd? Börja nu!




Brödet blev så gott! Nu ska jag hitta former i livet för surdegsbrödsbakande! Mina barn tyckte att det var jätte gott. Där har vi ju den tongivande jurygruppen som faktiskt styr en hel del. Idag ska jag göra ett nytt försök med vetesuren och ett nytt rågbröd med rostat havre. Ett bröd med lågt gi. Innehåller endast sockret som äpplet innehåller. Nu är jag såld! Vi har som många andra haft lingongrova som vårt favoritbröd länge. Det känns nyttigt och bra men!....det innehåller påtok för mycket socker. Möglar gör det inte heller....det blir bara tråkigt när det blir gammalt.


Nu är tiden att fylla på i ladorna inför vintern. Det är en härlig känsla när men får skörda vad naturen ger. Undrar om det är genetiskt....ett nedärvt beteende. Våra förfäders slit. Nu känns dessa sysslor mer som en lyx. Jag tänker på alla dom som missar detta! I vårt fall kommer ju inte dessa människor att knacka på våra dörrar under vintern och be om bröd men ...... Man blir ju så rik av att få gå i skogen , av att få koka sin sylt eller vad det nu är man gör! Själen mår bra! Jag var hos Linda på höstkrans kurs och vi bygde otroligt fina kransar av sådant som Linda plockat i skogen(lindasblommorochdesign.blogg.se) Ännu ett sätt att ta till vara det som bara finns om knuten.


Trot eller ej men jag ska binda fast mig själv vid drejskivan nu i ett par timmar! Nu ska jag hittat den där formen som jag sedan bara inte kan låta bli att göra! Om jag kan kanalisera surdegsbrödsbakskänslan till drejningen så är jag tillbaka i matchen! Jag ska skicka keramik till en julmarknad i Toronto. Vårt skolprojekt måste få en form, vi ska ställa ut på Ödbergska gården, ska göra skisser av trädskulpturen....det finns en del att ta tag i om man vill.Man kan ju inte baka hur mycket bröd som helst! När jag studerade kallades detta avancerad studieflykt. Under mina högskoleår städade jag väldigt mycket för att slippa läsa! Och ni som då känner mej förstår att då var det alvarligt! Jag hatar nämligen att städa..


Håll tummarna att jag i morgon kan skriva om nya former och keramikens under!

Krukmakaren/ Bagaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback