Vilse i gläntan

                       




Blåsigt och lite kallt har det varit idag, åtminstone på mina breddgrader. Blev en lite kortare arbetsdag , liftade med AK in till stan och passade på att komplettera lite vid museét inför utställningen. Väl hemma här på Dalgatan så sitter jag och förbereder oljemålningskursen som går av stapeln på Godset. Alltid roligt att lära, man får så mycket lära tillbaka.
Kommer att bli lite färglära, komposition, mycket teckning och förstås och främst oljemålning, kul!! Apropå färglära, Johann Wolfgang Goethe skrev en sån, färglära alltså, men framför allt så skrev han den dels självbiografiska "Den unge Werthers lidanden", en kioskvältare i kolossalformat i slutet på 1700-talet. Om kärlek , lycka och olycka och ett evinnerligt kärleksfullt lidande, håller än i dessa dagar.
Finns mycket mer på samma tema, både roande och oroande, , Voltaires "Candide", Hesses "Under Hjulet", Boccaccios "Decamerone", unt so weiter...Finns dessa böcker i ljudformat så är det ju bara att gratulera, måla och läsalyssna, kan inte bli bättre.
Tomas Tranströmer vår store poet fyllde för ett par dagar sedan 80 år, grattis!! Samma födelseår som min mamma Görel, och det bådar gott.
Vill bara dela med mej av en liten Tranströmer så här på kvällskvisten, varmt och kärleksfullt;
"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse", sov så gott.../eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback