Inget mobilt bredband!!



Nu har jag kommit hem och inser den knappa tid som nu återstår innan allt ska vara färdigt innan jul! Men nu ska jag berätta om vår resa! Vi har varit i Tyskland och besökt goda vänner i Hannover. Mycket mysigt och vi hade några fantastiska dagar hos dom innan vi begav oss till Berlin. Historiens tunga vingslag ven i luften ovanför våra huvuden och det går inte att förstå vad den staden har genomgått. Men min varmaste rekomendation är att åka dit! Vi hade tre heldagar där men hade utanvidare kunnat spenderat en vecka. Museer och utställningar. Konserthus och stadsdelar, historia och moderna stadsdelar som inte är äldre än sedan 1989 när muren föll. Att tyskarna fortfarande lever under tron på att dom är ett stort folk gör att dom fortfarande inte talar Engelska. Men med hel taskig skoltyska och en del lossas tyska fungerar hyfsat.

Att dela ett folk med en mur tvärs igenom livet, husen , staden, släkten tyckte man var en bra ide en gång och man undrar ....hur tänkte ni nu? Att förklara det för tre barn som undrar är inte lätt när man inte förstår det själv. Nu försöker man att tjäna pengar på det som varit allt genom att sälja små bitar av muren eller att genom klä ut sig till soldat-staty i ergadmetallfärg och ta betalt om man vill bli fotad tillsammans med "statyn". Varför inte köpa en gammal pälsmössa som ryssarna bar under kriget!? Jag missunnar dom inte! Klart att dom ska dra nytta av all skit dom har i ryggsäcken.

Kontrasten mellan paradgatans allvar Unter den Linden och Ku-damms glittrande butiker med Prada, Porsche, juveler och annan lyx är intressant. Lackstövlar i grälla färger i storlek upp till storlek 52. Dekadensen och flärden. Små butiquer men kläder för små hundar som gillar bling bling. Limosiner som glider fram genom staden. En vacker butique med jul prydnader som har öppet året om. Glitter från golv till tak....intryckskollaps!

Monumentet till minne av förintelelsen mitt i staden. Stort,stort och otroligt genomtänkt. Enkelt men genialt! Stora stenblock i rader där man får känslan av oändlighet och hinder. Så självklart när det står där! Vackert och allvarligt.

Tyvärr har jag inget mobilt bredband och har därför inte bloggat under veckan....men nu är jag tillbaka och kommer att ge er en inblick i vad som pågår i verkstan! Trädet kommer nu att påbörjas och det känns otroligt spännande!

Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback