Ödbergskagården!




Nu börjar det närma sig! Vi ska ställa ut vår keramik på den Ödbergskagården . Mina tankar går till brukskeramik och till praktiska former från bondesamhället. Jag hörde biblioteket på p1 igår där man benar igenom Gösta berlings saga. Selma Lagerlöf var helt rätt när jag försökte hitta rätt linje på keramiken.
Man skulle tvärt om kunna skapa saker som helt bryter i den miljö som man ska exponera sina alster i men jag längtar lite efter just den där almoge, traditionella formen just nu!

Vi fick igår veta att lokalen redan gapar tom och att vi helst skulle komma dit med våra saker redan idag! Nu var det sagt november så tidigast nästa vecka kan vi flytta in! Missa inte mina adventsljusstakar som kommer att finnas där!!! Man kommer att kunna köpa keramiken som ställs ut! Och man vet ju aldrig....det kanske inte hinner bli fler ljusstakar innan jul...hihi.
Tillbaka i leran och det är en lisa för själen. Stora fat och spillkummar, durkslag och kannor. Krukor med temat Ångermanland. Vädret och promenaden i rusket gör att man känner en fröjd att få vistas innomhus.

 Såg ni reprisen på "en andra chans" på tv´n igår! Om inte ...sök igen den på svt play och få perspektiv på livet. Min mamma var drabbad av stroke och levde under liknande förhållande som Pontus i serien.Hans inställning till livet var liknande min mors. Man får se till det som är bra i allt elende och njuta av det som är gott! Pontus fick träffa Dalai Lama. Bara huvudet är klart spelar resten ingen roll sa den helige mannen. Frågan är om det är en välsignelse eller ett helvete? För oss som fanns runt mamma var det en välsignelse att hennes huvud var gott men var det det för henne? På både gott och ont fanns det bara en sak att ägna sig åt!...Tänka!

"go kväll" Har en program punkt där en gäst får bjuda fem gäster på middag. Fiktiva gäster ...vilka som helst. Vilka skulle du bjuda? Det här har jag tänkt på många gånger och jag har benat ut vilka jag vi se runt mitt bord! Naturligtvis skulle jag bjuda min mamma! Jag skulle vilja höra henne berätta om hur det var att vara tyst i 18 år med huvudet klart men utan att kunna kommunisera annat än med ögonen, Elvis 1969...mest för att mamma ska få träffa honom när han var som snyggast!, Jesus, var han den vi tror att han är..eller var han bara ovanligt snäll och klok för den tid han levde i? Dalai Lama..Mammas öde borde analyseras och kanske ges en mening ur ett österländskt perspektiv, Farmor! Hon skulle våga säga både det ena och det andra i detta sällskap! Tant med skinn på näsan och vissa problem med att vara kategorisk.  Om då inte jag sitter med eftersom det är väl jag som lagar maten så finns det plats för en gäst till! ........svårt!  Då får det bli Eva Cassidy! Som sjöng helt fantastiskt men som inte fick skivkontrakt förrän efter sin död och nu säljer hur bra som helst! Hon kan sjunga för sällskapet!
Klart...men i morgon kan det vara andra gäster!
Vilka skulle du vilja ha runt bordet och varför!

Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback