Jag är inte rasist men jag tycker inte om andra kulturer!




Jag är en trogen p1 lyssnare och jag prenumererar på tidningen Filter. Min radio går hela dagarna. Ring P1 är ett av favorit programmen! Dit kan man ringa och debattera vad som helst. Ofta ringer någon lyssnare och tar upp ett ämne sedan ringer någon annan in och tycker annat om samma ämne. Det här programmet får mej att känna mej ganska normal! Häromdagen....undra just om det är ett ord?- Ringde det en man som ansåg att han inte var rasist men han tyckte inte om andra kulturer! Vad är man då?

Mina tankar går till alla oss som kan släktforska bakåt i familjeleden. Jag själv är av valon släkt på farfars sida och på min farmors sida är vi Fransmän. Min morfars släkt drar in i Norge. Vi kommer väl alla någonstans ifrån! Sverige var mycket länge både Fransk och tysktalande! Delar av sverige hörde till Norge. Vår kultur i Sverige är ett resultat av att vi kommit någonannanstans ifrån. Om man reser i Canada så härstammar dom flesta som bor där från Irland, Norge, Sverige, Österike osv. 

Varför glömmer vi så lätt. Om vi hade ett rasande krig här i sverige och mina barn for illa skulle jag också fly! Jag skulle hoppas att jag fick komma till ett land som tog emot mej och min familj. För några veckor sedan hade vi en grupp människor på besök i cafét. Flertalet var nord afrikaner men från olika länder och med olika kulturer. Jag var ensam att servera och när fikat var slut reste sig nästan alla män och hjälpte mig att duka ut! Det har aldrig hänt när huset varit fullt av svenskar! 

Till vår kultur hör Jante! Du ska inte tro att du är nått! Du ska inte inbilla dig att du har något att komma med! Den där Jante bor här! Varför får vi inte lära oss att vi alla är unika och att vi alla bidrar! Varför får man inte vara nöjd och stolt över den man är och det man gör! Jag duger som jag är och alla har vi fått en gåva att förvalta...livet! Alla kan inte vara bra på allt men alla har vi nått vi är bra på!

Jag är inte rasist men jag tycker inte om vår kultur!
Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback