Kaffetåren den bästa är!



Har ni tänkt på att när man tittar på engelska kriminalfilmer eller engelskt drama händer nästan alltid samma sak!
Om det sker ett mord eller någon annan strörre katastrof så är det alltid någon som föreslår att man ska sitta ner och ta en kopp te! Är det verkligen den bästa lösningen? Om jag var närvarande skulle jag gå i taket om någon föreslog att jag skulle sätta mig ner och dricka te i en sådan situation! Att sätta sig ner och begrunda situationen och försöka tänka klart vore en bra idé...men att saker och ting skulle lösa sig genom att dricka en kopp te...njä!

Vi norrlänningar har nära till att ta en kopp kaffe. Det kan aldrig vara fel att ta en kopp. Vi har ett fantastiskt gott kaffe hos oss på Bruksgodset! Ett Göteborgs kaffe som heter Carls kaffe! Jag har gått en barista kurs för några år sedan och kom hem med tankar på att skaffa en kaffe maskin och servera lite olika kaffedrinkar. Men här har vi redan så gott kaffe att det inte gick att motivera ett dyrt inköp av en kaffe maskin. Ibland kan jag känna att vi tvingas välja i alla lägen mellan massor av alternativ och att detta faktiskt bara bygger stress! Här kan man välja kaffe eller te! Ett väldigt gott kaffe som inte kräver att man ska komplitera med sjutton andra varianter...den står sig! Svenskar älskar kaffe!

När vi bodde i stockholm och jag var ute med barnvagnen var vi ibland på Nytorget på söder. Där finns en jätte fin lekplats. Jag skrattade åt alla stressade mammor och pappor som "rastade" sina barn där! Dom gick med mobilen i handen med snäcka i örat och en kaffemugg från seveneleven i den andra. Följande sina barn för att hålla uppsikt samtidigt som dom drack kaffe och talade i telefonen. Det såg ut som om barnen styrdes med fjärrkontroll (telefonen). Istället för att stänga av mobilen och njuta av en stunds samvaro och en god kopp kaffe!
Jag önskar att man såg sig själv utifrån så att man kunde säga åt sig själv att ta vara på stunderna som faktiskt betyder någonting!

Min farfar drack sitt kaffe på fat. Dom stunderna på kökssoffan mitt emot min älskade farfar och hans sörplande är ett kärt minne ! Man behövde inte prata så mycket men det sades en hel del genom tystnaden ,stunden och det heta kokkaffet! Kaffe tåren den bästa är av alla jordiska drycker ...sjöng min mamma ofta!

Krukmakaren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback